25 de març 2014

Subjectes o objectes?

Seguim amb la publicitat!

No és habitual que els hòmens apareguen en la publicitat com a subjectes passius, -i menys en els anuncis de motos o de cotxes. El més normal, en aquest tipus de publicitat i en general, és que les dones siguen un reclam perquè, suposadament, el propietari del vehicle en qüestió aconseguirà triomfar en el terreny sexual. Tanmateix, quan invertim els rols, i situem els hòmens en les mateixes poses, es destapa el pastís i veiem meridianament clar la utilització masclista del cos femení. 

Veure aquest sexisme és relativament fàcil i podríem dir simplement que es tracta d’uns publicistes un poc masclistes sense pegar-li més voltes. Seria, per tant, un problema individual (d’unes persones poc evolucionades) i ací acabaria la nostra entrada. Però si volem pensar un poquet més, pot ser útil posar-se les ulleres lila que ens proporciona la teoria feminista i veure amb elles si es tracta només d’individus masclistes o més bé d’un sistema, que anomenem Patriarcat, que partint d’un binarisme inqüestionable ens educa per a ser blaus i per a ser roses. 

I breument explicaré quina és l’educació sexual dels xics en aquesta societat. 

Se’ls dóna menys educació sexual que a les xiques, perquè no es poden quedar embarassats. Es pensa que la sexualitat per a ells és una necessitat, que són molt sexuals i que no es poden controlar perquè la testosterona ho fa per ells. Com que es creu que els seus desitjos i necessitats vénen de sèrie, creixen sentint que tenen dret al plaer, i també a pressionar per aconseguir-lo. Com que estan educats per a l’acció, i no per a tindre cura de les altres persones, no solen reconèixer les necessitats alienes ni es posen en el seu lloc; diríem per tant que són poc empàtics, ja que, a més a més, la cura o l’empatia són qualitats considerades femenines i un home no pot ser o comportar-se com una dona. El repertori emocional dels xics es redueix a la ira i a la ràbia. La violència és, així, considerada normal en la masculinitat tradicional. Les conquistes sexuals o la seua manera de comportar-se sexualment són també una mesura de masculinitat, de manera que, a més xiques o a més “rendiment”, més puntuació. Els missatges i els insults, que els recorden que no se n’han d’eixir del guió establert, són constants: No plores! No deixes que et falten al respecte! No tens collons! Gallina! Maricó! Poc home! etc. 

Amb aquesta radiografia de l’educació patriarcal que es dóna als xics, veiem un poc més clar per què, en una enorme quantitat d’anuncis, la imatge que es dóna dels hòmens és aquesta: mascles forts i valents, que porten la iniciativa en el plànol sexual, i que gràcies a la seua masculinitat (reforçada per consumir el producte X) aconsegueixen xiques sexis. És a dir: sigues un mascle i tindràs les dones als peus! L’anàlisi anterior ens fa entendre també per què ens costa acceptar hòmens en posicions o roba femenines, com els de les fotos, quan la realitat és que, si hi haguera realment igualtat, seria normal que els hòmens portaren tacons i roba ajustada. I si ara la majoria no ho fan és perquè l’educació patriarcal és molt potent encara, i és androcèntrica, misògina i homòfoba. I costa molt ser lliure, encara que "un home tradicional" mai ho reconeixerà.

17 comentaris:

Aitor wollstonecraft i Daniel becker ha dit...

Hola, aquest comentari tracta d'unes xics i xiques que fan de model amb una moto, i están en una posició sexual. Les xiques aparenten ser més boniques que els xics (per que nosaltres som xics). Triem les xiques per a models per que son sexis, i els xics no l'aparenten, per això, tenim que igualar aquest treball. Els xics que són mes forts que alguns que están ple de panxa, els posen per a que es vetja el cos.

Nosaltres pensem que aquest treball hauríen de fer-lo els xics junts a les xiques per a que hi haja igualtat. Les xiques sempre defenen al seu masclisme i els xics també hauríen de fer-ho. Pensem que quasi tots els anuncis són masclistes i els xics no s'enteren del que está passant. I també els xics imiten a les xiques amb la mateixa roba i no són sexis.

Rosa Sanchis ha dit...

Hola Aitor i Dani,

Què voleu dir quan escriviu que "les xiques sempre defenen al seu masclisme"?.

També voldria fer-vos una altra pregunta:

Els xics no teniu gust estètic i no sabeu opinar de la bellesa d'un altre xic? O és la por perquè les altres persones pensen que us agraden? Us recorde que la por a l'homosexualitat és una forma d'homofòbia i que si volem un món més lliure hem de començar a trencar amb això!!! Us anime a fer-ho!

Melissa Nelken ha dit...

He llegit moltes entrades sobre el masclisme però mai una com aquesta. Supose que raó té, ja que a mi em pareix molt estrany veure un home amb malles i tacons i posant com una dona. És clar que si un home fa aquestes coses, el diran “marica” i coses semblants.

Es veu clarament que si una dona fa això és per atraure els homes, però si un home ho fa, també és per atraure els homes! Qualsevol home “de veritat” que veia aquestes fotos dirà (amb paraules despectives) que l'home de les imatges és homosexual i que perfectament eixes fotos podrien eixir en una revista per a gays.

La veritat és que si ho pensem bé, és veritat que no hi ha una igualtat completa. Sempre diem que cada vegada hi ha més i més igualtat en molts temes entre homes i dones, i és cert, però com estem veient en aquestes fotos, no sempre.

Jo no vaig a dir que a mi les poses d'aquestos senyors em parega normal, perquè no he vist mai una cosa així a no se que siga un home homosexual. Això no vol dir que jo siga masclista ni homòfoba ni molt menys, però és així com m'ha educat la societat i si volem una vertadera igualtat... Ja podem començar a fer que coses com aquestes fotos siguen una cosa normal.

Vicente Becker ha dit...

Bon dia a tots! Hui toca comentar l'entrada 'Subjectes o objectes?'

Aquesta entrada tracta sobre l'educació que reben els homes i la que reben les dones, i com no, també tracta de com la societat de hui en dia té a la dona i a l'home. Moltes vegades em parlat d'aquest tema a classe i de fet, no és la primera entrada al blog de Karicies que jo veig. Però sense cap dubte, crec que és la millor entrada relacionada amb aquest tema que he vist, ja que té unes imatges que són molt bones.

La societat té una sèrie de rols per als homes i una altra serie per a les dones. Els homes són educats perquè siguen uns matxos, ells no poden ser fràgils, no poden llorar, etc. És a dir, que un home no pot expressar els seus sentiments. Ha de ser dur. En canvi, a les dones els eduquen perquè siguen més sumisses, molt fràgils i com que ha de seguir els passos d'un home. A l'educació es deixa caure que els homes són molts més sexuals, que la iniciativa perquè una parella practique sexe la porta l'home i les dones són sumisses. Jo crec que això no és així, ja que pot ser que a una parella l'activa siga la dona i a una altra, l'home, però clar, això que les dones siguen actives no està ben vist, ja que una dona activa és anomenada una 'guarra'.

Sense cap dubte, el que més m'ha agradat d'aquesta entrada és el tema de la publicitat. Als anuncis de televisió que ofrenen cotxes, motos, perfums, etc. mostren la imatge d'un home molt fort que si es posa un perfum determinat, aconseguira xiques sexis, o si porta el cotxe/moto de l'anunci, serà un Déu del sexe, ja que amb eixe mitja de transport guanyara moltes dones. En canvi, quan una dona isc a un anunci de motos/cotxes, tot canvia, la dona ara no condueix sinó que isc amb poca roba, molt sexi, etc. El que m'ha agradat a aquesta entrada és que a fotografies de dones posant sexi amb una moto, amb canviat els models i han posat a homes posant. Aquestes fotos fan referència a què si ens hi hagueren acostumat a veure a uns homes posant sexi amb una moto des de menuts, ara veuríem bé aquestes fotos però clar, com no és així, ho veiem ridícul.

En conclusió, aquesta entrada vol fer que la societat canvie i que encara que ara hi ha més igualtat entre homes i dones que fa 100 anys, algun dia es puga arribar a la igualtat total.

Sara Tristán ha dit...

Aquesta entrada em sembla molt interessant, ja que mostra d'una manera gràfica (com són les fotografies) la clara segregació que pateixen els homes i dones a la nostra societat. A més que com es diu al text, al tindre una mentalitat patriarcal no ens adonem que això no és igualtat.

Per altra banda, hem d'aclarir que la nostra forma de pensar respecte als rols que han d'assolir els homes i dones és apresa. Això es deu a les diferències amb què ensenyen els xiquets i xiquetes quan són menuts. Per exemple, un xiquet es fa mal i si aquest es posa a plorar li diuen que ha de ser fort i deixar de fer-ho, ja que és un home. Per contra, si a una xiqueta li ocorre el mateix que al xiquet els adults la intenten tranquil·litzar i li diuen que plorar és bo i normal. I com aquest n'hi ha milions de casos.

A més de tot això, és necessari dir que hui en dia els mitjans de comunicació han fet de la dona un objecte del qual extraure diners. Aquest comportament es pot vore en els comercials on sempre mostren xiques amb poca roba i molt guapes, o a dones que està en casa criant als xiquets i al seu home. Aquestos anuncis van dirigits, en el primer cas als homes, ja que són molt “sexuals” i les xiques guapes han d'interessar-los, i en la segona situació van orientats cap a les dones, les diuen que tenen que estar en casa i no treballant.

En conclusió, per que aquest problema desaparega i tindre una societat totalment igualitària hauríem de començar per els més menuts i tractar als dos gèneres igual. A més de no fer cas als rols que han d'interpretar els homes i les dones, ja que cadascun és lliure de ser com ell o ella vulga.

Juan Víctor ha dit...

Jo pense que les fotos de dones atractives als cartells dels anuncis de cotxes o de motos te una raó molt clara perquè a les dones no els sol agradar els cotxes i per aquesta raó es una simpleria posar homes en aquestos cartells d'anuncis perquè no serveix per a res, es millor posar dones perquè els que compren els cotxes normalment son homes i els cridarà més l'atenció.

Jo no relacionaria aquest tema amb el del patriarcat ni amb el masclisme ni res, simplement es un mecanisme de vendre més, i a més a més puc dir que el que pose homes als anuncis i no dones no farà moltes vendes.

Relacionar això amb el masclisme es perdre temps perquè no n'hi ha raons per a dir-ho. Simplement el que ocorre es que el cap de la marca d'automòbils vol vendre hi utilitza la sexualitat com a mecanisme de vendes, això no serveix com a tema de debat.

Diego Thompson ha dit...

Bon dia,

Hui vaig a comentar la entrada de “Subjectes o objectes”. Desprès de llegir el text i veure les imatges em pareix molt interessant aquesta proposta que han fet els publicistes, la primera impressió ha sigut d’impacte ja que mai havia vist açò i m’ha donat una miqueta de gracia però si ho analitzem be es una cosa molt seria i en la qual els publicistes han fet una molt bona llavor social donant a entendre que no hi ha de haure diferencies entre dones i homes ni en els anuncis de cotxes ni en qualsevol lloc.

Hi ha gent que no pensa de aquesta manera i creu que les dones li donen mes ventes als vehicles el que em pareix una actitud molt masclista per molt que ells diguin que no el qual es molt retrograda, clar que hi ha respectar a la opinió de aquesta gent (el qual es molt difícil ja que a mi personalment em dona fàstic).
Tenim que tindre en compte també que per molt que diguin de que la gent no te que veure res que una xica bona es fiqui damunt del cotxe o de la moto, jo personalment em compraria el vehicle si m’agrada el vehicle en si no la xica que hi haja per a la publicitat, crec que açò es una ximpleria, el que importa es que si el vehicle s’adapta als teus gustes o al que tu vulgues.

La meua conclusió es que a la millor deurien de ficar a mes homes com aquestos en els anuncis ja que als anuncis sempre fan el mateix: si anuncien un anti-arruges ixen en aquest anunci dones o homes que no tinguin arrugues... Bo això es el que vullc dir, que quasi tota la publicitat es enganyosa. Un comiat!

Anna Mozzoni ha dit...

Bona vesprada,
He vist el comentari d'un company meu, Juan Víctor, del qual no compartisc les seues idees i aprofite per a exposar les meues idees i explicar-li el per què del meu pensar.

Dius que a les dones no ens agrada els cotxes ...No? Bo, crec jo que si anares pel carrer i et dedicares a preguntar-se'l a diverses dones et donaries compte que no és així i podries començar per les teues companyes de classe, perquè a mi si que m'agraden i en un futur, si tinguera diners, jo mateixa m'ho pagaria.

Si a mi m'hagueren posat els anuncis d’aquests vehicles exposats, m'haguera cridat més l'atenció que veure sempre una dona amb una postura un tant sexual la qual va súper maquillada. No pot un home maquillar-se o posar-se roba "de xica" i fer un anunci? Crec que el que passa és que no ha arribat igual a totes parts del món el missatge que la igualtat és possible.

Si tot el món s'acostumara a veure imatges d'estes pel carrer diàriament i les coses amb xicotets gestos com un home un poc maquillat o una dona peluda (sense la necessitat de pensar que són homosexuals) , no tindríem por de mostrar-nos realment i seríem més feliços a més d'estar més còmodes amb nosaltres mateixos o la gent i desapareixerien molts comentaris masclistes o anuncis com els de l'entrada "Publicitat sexista”, no creieu?

Estic ansiosa perquè la gent divulgue estes imatges i que es creu un altre tipus de mentalitat basat en la igualtat de gènere, que ja va sent hora. També espere que el meu company no se sentira ofès, tan sols volia contra argumentar els seus arguments i intentar que veja la meua manera de veure les coses.

Irene Stone ha dit...

Bon dia,

Hui he decidit comentar l'entrada ''subjectes o objectes'' després de llegir-la, veure les fotografíes i llegir algun comentari dels meus companys de classe he observat que pot haver-hi moltes opinions diferents entre uns i altres, per tant, al contrari del que diu Juan Víctor, sí que és un tema per al debat. A més, he de dir que al veure les fotogràfies m'ha passat el mateix que a Diego, al principi em varen ver gràcia, ja que normalment no vem a un home amb aquestes robes, amb tacons o simplement en les possicions que apareixen, però si pensem un poquet ens adonem de que tot açó no està gens bé.

Principalment perquè si ens fa gràcia veure a un home així i veure a una dóna ens pareix normal és perquè passa alguna cossa, no? Perquè no hi ha igualtat entre homns i dones. Em pareix una gran tonteria el que diu un company de que aixó només és una manera de vendre cotxes perquè les dones no els compren, primer, com que les dones no compren cotxes? Segon, per què fer que posen d'aquestes maneres tan provocatives pot fer que un home compre un cotxe? No deuria de comprar-lo per altres motius? Sincerament al llegir el comentari de Juan Víctor m'he frustrat, perquè no entic la seua possició. Però vaig a parlar d'altra cossa que m'ha cridat l'atenció d'aquesta entrada.

Comenta breument quina és l'educació sexual que se'ls dóna als xics. El primer que explica és que tenen menys educació sexual, perquè no es poden quedar embarazats, però jo pense que se'ls deuria de donar més, ja que en molts casos per pensar que no els pot passar aixó no pensen que sí que poden deixar embarazada a alguna xica, i aixó els pot dur problemes. Desde el meu punt de vista els xics haurien de tindre la mateixa o fins i tot més educació sexual, perquè han de poder ficar-se en el lloc de la dona, de pensar més pels dos i no sols per ells mateixos, a més que no es té que pensar que és normal que pressionen per a conseguir tindre plaer o que siguen violents i tinguen rabia.
En conclusió,pot ser que no sigam iguals xics i xiques, però sí que deuriem de saber com hi ha que ser en cada moment, com hi ha que pensar i què és el millor, no pensar que si una cosa la fa un xic está bé i si la fa una xica no, o a l'inrevés. Tenim que tindre els metixos drets i la mateixa educació en tots els temes.

Un comiat, Irene.

Sergio Wollstonecraft ha dit...

Hola,

Jo no entenc perquè per a vendre una moto o un cotxe tenen que utilizar a una dona com a objecte per a que l’hi llame la atenció als homes. Jo no entenc com la gent compra un cotxe o una moto perquè l’anuncia una xica atractiva dona igual si el cotxe o la moto sea bó o roín. Jo no entenc com els homes compren els cotxes segons si es atractiva la xica o no.

Perquè tenen que anunciar les xiques els cotxes o motos? Ademés si anuncien un cotxe no poden estar conduïnt-lo, sino te que estar fent postures “sexis” d’aquesta manera es com usen a les xiques d’objecte. Si un xic anuncia un cotxe o una moto no fa postures “sexis” el que fan es conduïr el cotxe o la moto sense ser atractius.

Els comerciant venen els cotxes i les motos pensant que se’ls venen a públic masculí perquè si posen a una xica anunciant-lo té que ser atractiva i fent una postura “sexi” no pot conduïr el cotxe o la moto com un persona normal. En canvi els xics si que conduïxen com persones normals i no tenen que ser atractius. Qué passa que les xiques no compren cotxes ni motos?

Dani Kent ha dit...

Hola,

Hui vaig comentar aquesta entrada anomenada “Subjectes o objectes?” . L’entrada parla dels anuncis de cotxes i motos en els que sempren apareixen dones , després hi ha unes fotos en les que apareixen uns homes amb roba de dona damunt d’unes motos de Ducati. Jo crec que aquesta entrada fa que pensem perqué als anuncis de motos i cotxes ixen dones fent postures i no apareixen quasi mai homes.

Jo no entenc perquè sempre als anuncis de cotxes o de motos ixen xiques atractives per a anunciar aquests productes, ni tampoc que la gent és compre un cotxe o una moto per la dona que ix a l’anunci, perqué eixe cotxe pot ser molt més roí que un altre cotxe en el que no ix ninguna dona. També en els anuncis no entenc perqué ix una dona atractiva en el cotxe i no ix ningú provant el cotxe per a saber com és conduir-lo. Crec que aquestos anuncis són masclistes perqué usen a la dona com un objecte publicitari per a vendre més
Pot ser que els publicistes i els comerciants que venen els cotxes i les motos pensen que se’ls ven al públic masculí i per aixó posant a una dona atractiva en l’anunci ., En volta podien fer que isca un home o una dona conduint el cotxe com normalment es condueixen els cotxes per a vore-lo. Aquesta entrada és per a vore com utilitzen com a objectes en els anuncis de cotxes a les dones.

Eric Marston (R setmana de frança) ha dit...

Bon dia,

A mí m'agradaria parlar de l'entrada 'Subjectes o objectes?' perquè pense que mai s'havia fet una entrada d'aquestes característiques i en la que es vera tan clarament el masclisme a las societat actual.

El primer tema a comentar d'aquesta entrada és la falta d'igualtat entre l'home i la dona i entre les diferents orientacions sexuals de cadascú inclús en la publicitat. Per qué no vegem igual a una dóna que a un home maquillats? O a un home i a una dóna amb tacons o faldes? Jo pense que és pel motiu dels rols que existeixen al món. Es pensa, com molt bé diu el text anterior, que els homes estan educats pel Patriarcat i tot el que porta açó però jo no pense que pase aixó amb tots els homes, ja que al igual que hi ha molt poca igualtat al món ara, també hem evolucionat respecte a uns anys enrere i pense que ja no és tan extrany vore a un xic homosexual maquillat o amb roba de dóna com abans, peró encara queda molt per avançar perquè diem el que diem hi ha molt de masclisme i molts i massa rols presents.

I respecte a les fotos de l'entrada jo pense que els publicistes de vehicles, en aquest cas les motos, utilitzen a la dóna com un objecte sexual i d'atracció al producte, però per al meu pensar, crec que no hauría de ser així ja que també hi han dones al món interessades per les motos i per els cotxes i perquè no sempre tenen que posar a dònes o homes nus, en els anuncis perquè el que realment interessa és el producte i no la persona que el promociona encara que en la publicitat actual afecta molt ja que ens hem tornat un poc immadurs i hi han vegades que comprem una cossa no per la qualitat d'aquesta, si nó per la marca o l'anunci o qualsevol altre tipus de factor que ens allunya del que realment és l'important, la qualitat i utilitat del producte elegit.

I l'últim a dir és que em pareix molt bé que aquesta empresa haja fet aquestes fotos, a vore si així ens adonem un poc de com s'utilitzen a les dónes inclús en la publicitat i de les diferències que es generen si ho fa una dona o un home, que son molt grans.

Un comiat.

Xara Stone ha dit...

Bon dia,

He decidit comentar aquesta entrada, perquè m’ha parat l’atenció, se que es de fa un temps però encara així es cridanera.

Nosaltres no estem acostumats a veure anuncis de cotxes amb xics posant d’aquesta manera, no es algo que vejam normalment, i no entenc el perquè, perquè els cotxes els solen comprar mes els homes? perquè les dones no ens fixem en la publicitat? o perquè es suposa que als homes els agraden mes els cotxes? Que passa que a les dones les motos i els cotxes no ens agraden? Açò es un tòpic que s’ha format a la societat, es suposa moltes voltes que als homes els agrada molt parlar de motos/cotxes i d’esports... I que passa que a les dones no?

Quan es munten les publicitats, moltes tenen cançonetes “repipis” que es queden al cap per molt de temps, fans comentaris que et criden l’atenció, fiquen molts color per a que cada volta que diguis eixe color et vingui al cap eixe anunci, així que la publicitat es fa de manera que es quedi al cap, que paren l’atenció. Aquest anunci crida l’atenció, perquè no fer mes així, no augmentarien les ventes, no es parlaria d’ell...

Crec que deurien fer els anuncis mes així, per variar un poquet mes.

Una salutació.

David Smith ha dit...

Bon dia,
Vull comentar aquesta entrada perquè es molt curiós que en volta de que isquen dones a la televisió isquen homes. No em pareix be que sols usen a les dones per a vendre cotxes o motos perquè elles també compren aquests vehicles. A demés m’han comentat que aquesta campanya de ficar als homes de models ha tingut molt bona acceptació.

Ací vos deixe la meua opinió, gracies per llegir-la. Un comiat.

(Recuperació de juliol 73 paraules)

Rosa Sanchis ha dit...

David, t'he enviat mail.

David Smith ha dit...

Bon dia,
Vull comentar esta entrada perquè és molt curios que a volta de que isquen dones a la televisió isquen homes. No em pareix be que sols usen a les dones per a vindré cotxes o motos perquè elles també compren estos vehicles. A demés m'han comentat que esta campanya de ficar als homes de models ha tingut molt bassa acceptació.

Els de publicitat haurien de donar-se compte que els temps han canviat, que les dones treballen igual que els homes i consumixen amb el seus diners, independentment. És a dir, que també volen veure un anunci on a elles també se'ls diga que no han de ser objectes per a ensenyar un cos perfecte damunt d'una moto que, només un home, pot comprar. Hi ha vídeos en internet, d'escoles de ball, on els xics fan coreografies amb tacons i faldes de dona, per a denunciar esta pràctica masclista que fa molt que ha de canviar en publicitat.

Ací vós deixe la meua opinió, gracies per llegir-la. Un comiat, David.

Óscar Becquer ha dit...

Salutacions a tots,

A aquesta entrada ens parla sobre els rols que ocupa cadascun dels sexes a la publicitat, o més ben dit la concepció que tenim d'això. A més ens parla de la manera d'educació actual i de la forma d'actuar de cada sexe.

Resulta curiós com tenim al nostre cap una concepció sobre la publicitat. Si veiem com aquest cas un anunci sobre les motos, podem comprovar que no hi ha cap possibilitat que pose un home, ja que per a nosaltres i per a que destaque i cride l'atenció, a de ser una dona la que transmeta un ambient o una espècie d'harmonia sexual, atractiu estèticament, estimulant para el receptor etc. En canvi això amb un home resulta impossible de fer, ja que crea sobresalt i ens fa gracia perquè més que una forma de marketing pareixeria una manera de perdre diners i canviar d'anunci o de canal.

Per un altra banda, si ens posem a indagar un poc sobre el tema i reflexionem, ens donem compte que hi ha unes formes, un patró d'actuació per a ambos sexes. La dona més a més de ser estèticament més atractiva per a diverses coses, acaba com si fora un objecte per activar la testosterona dels homes i no la deixa en una bona posició, però si això es fa simplement és per una necessitat o per un tema no més de diner. En canvi l'home és la persona dominant, on es troba la força, la duresa, la ràbia, la ira... Tot això finalment crea uns estereotips i crea una societat en la qual hi ha desigualtat de gènere que fins ara es incanviable.

En conclusió tenim que buscar una forma de canviar aquest patró i per tant canviar un poc la nostra societat, buscar una forma publicitària que continue cridant l'atenció i en que hi hagen persones no objectes sexuals, ja que homes i dones mereixen el mateix respecte i els mateixos tractaments i facilitat tant eixides econòmiques com de qualsevol tipus.