28 de febr. 2011

Karici.es compleix dos anys


Karici.es ha fet dos anys l'1 de febrer. Comptant aquesta que escric, hi ha 162 entrades i 1861 comentaris, tot i que la immensa majoria d’ells són exercicis de classe. En els meus somnis, la majoria de l’alumnat entra després de classe, mogut per la curiositat, per les ganes de debatre, de preguntar i/o de compartir... però en la realitat que m’ha tocat viure, en aquest moment històric i vital, i amb els recursos de què dispose, només una minoria entra per gust; la majoria ho fa perquè la seua professora els porta a l’aula d’informàtica, en classe de llengua i en tutoria, per a parlar i debatre sobre les sexualitats i les desigualtats.

La LOE diu que l’educació ha de possibilitar el desenvolupament de les capacitats afectives de l’alumnat, el reconeixement de la diversitat afectivosexual i la crítica de les desigualtats que permeta superar els comportaments sexistes. Però aquesta declaració de bones intencions és també com el meu somni: un desig que per a convertir-se en realitat necessita mitjans.

I jo em pregunte: Com han de ser les relacions sexuals igualitàries (mútuament consentides, saludables, lliures i plaents) si no s’eduquen de forma explícita? Com hem de poder viure les persones la nostra diversitat si no ens donem permís per a eixir d’uns models que ofeguen? Com hem de tractar-nos bé si no desaprenem els mals-tractes?


Ni la igualtat, ni la diversitat, ni tractar-se bé s’aprenen per ciència infusa!

De tot això, tracta aquest bloc. A  més a més, enguany se m’ha presentat un nou repte: escriure per a un alumnat de 12-13 anys, que hi ha qui anomena els/les cagonets/es de l’institut.

Després de quasi dos trimestres, estic molt contenta. Els comentaris són cada vegada més llargs i argumentats, tenen menys faltes (ja quasi tot el món treballa amb el diccionari online obert), no necessite fer sempre preguntes concretes que orienten el comentari, alguns/es han començat a comentar el que diuen altres i a seguir els enllaços que propose, ampliant la informació... 

A nivell formal, queda pendent debatre més, argumentar millor i no repetir el que 24 comentaris ja han dit anteriorment. Quant a les actituds, ja sabem que açò de l'educació és com plantar, arruixar i adobar; i esperar que agafe. 

A veure si al tercer trimestre...

24 de febr. 2011

Yo antes era una guitarra...

… pero tú me hiciste mujer.

(en castellano) Quina màgia tenen els xics!! Tenen poderrrrsssssss... i converteixen les guitarres en dones. N’hi ha moltes cançons que ho expliquen, com aquesta:

ahora resulta que no soy el hombre ideal para ti
y andas diciendo por ahí que no me quieres
que te cansaste ya de mi
que ya mis manos no te dan 
la sensación y ese placer que ahora prefieres
pero recuerda que te marqué con mi piel
y que te hice mujer a mi manera
y por eso que yo no puedo comprender 
y no puedo creer que no me quieras


La màgia també fa que quan un xic diu: “aquesta és una guarra, és una fàcil...” la xica abaixe uns quants punts en la consideració social. Després d’insultar-les, o al mateix temps, les busquen perquè els sembla una manera fàcil d’aconseguir sexe, però no les veuen com unes iguals perquè una xica fàcil no mereix respecte.
Un xic sexual és una crac!
Una xica sexual és una puta!
Quin és el pitjor insult que se li pot dir a una xica? Puta i les seues variants. Quin és el pitjor insult que se li pot dir a un xic? Maricó i/o covard.

També n’hi ha xiques que se sumen als insults i fan que els xics tinguen més poder encara. En realitat són satèl·lits dels mags, però elles creuen que són poderoses bruixes.

De vegades, la màgia s’utilitza en conjunt. Quan un grup d’amics o amigues o de companys/es de classe considera que una xica, o un xic, són p. o m. és molt difícil opinar el contrari. La màgia provoca també que es desperte la fantasia i la imaginació  i alguns/es xics/es comencen a inventar-se que la persona insultada ha fet això o allò altre i que tot el món ho diu, que molta gent ho ha vist, que fins i tot la mateixa persona ho ha contat amb tot de detalls... I la bola es va fent gran i més gran i, com som persones socials, resulta molt difícil pensar el contrari i donar-li una mà d’amistat a la persona que està sent criticada.

Tornant al principi:  una xica no es converteix en dona per la màgia d’un xic (ni per tindre la regla, ni per ser mare...). Es fa dona quan s’empodera perquè coneix que té drets (per exemple el dret al plaer sexual), i fa valdre els seus drets de manera assertiva. També els barons es fan hòmens aprenent a ser persones sensibles i igualitàries i no fent veure que estan sempre disposats per al sexe. I tots i totes ens fem hòmens i dones deixant la màgia negra per a les pel·lícules, aprenent a ser nosaltres mateix@s i a pensar i reflexionar a partir de la nostra experiència i no a opinar perquè no sé qui ha dit que li  han dit que...   

PD: Boicot a les cançons que ens fan dones!


14 de febr. 2011

San Valentín, tín, tín... Día Europeo de la Salud Sexual

Por el Tuenti circulaba LO QUE PIENSAN LAS NIÑAS... Pero como yo, y much@s otr@s niñ@s, piensan dIferente, pues he escrito otras respuestas. 

Aprovecho para decir que además de San Valentín, hoy, 14 de febrero, es el DIA EUROPEO DE LA SALUD SEXUAL

Y tú ¿con qué respuestas te quedas?

*si no te llamo... [ es porque estoy esperando tu llamada..]
--es porque tengo cosas que hacer: estudiar, leer, salir con mi gente… en fin, que tengo que cuidar mi espacio personal.
*cuando me voy enfadada.. por tu culpa [ sigueme ]
--dejemos pasar el primer arrebato y después hablemos, porque los problemas nunca se solucionan solos.
*cuando miro tu boca.. [ besame]
--seguramente es porque me gustas mucho y te deseo. Después de la mirada, vendrá lo que entre l@s d@s decidamos.
*cuando te empujo o te pego.. [ agarrame y no me dejes ir..!]
 --vete corriendo, porque alguien que se comporta de manera violenta, ¡no conviene!
*Cuando te empiece a decir gilipolleces [ besame y dime que me amas]
--ya debes estar lejos, si me has hecho caso antes.
*cuando estoy callada [ preguntame que si me pasa algo]
--es que estoy pensando, o disfrutando del silencio a tu lado… Si no llevas bien los silencios, pues lo hablamos. Si es en el cine, ya sabes que no me gusta comentar nada hasta después de la peli.
*cuando te ignore [dame tu atencion ]
--no es que no te quiera; simplemente estoy haciendo otras cosas. También a mi me gusta que hagas las tuyas.
*cuando me salgo del camino [ orientame..]
--vente conmigo, si crees que los nuevos caminos son más interesantes que los conocidos; si no es así, comprenderé que te quedes en el tuyo.
*cuando me veas fea [ dime ke estoy Guapa..]
--pues lo siento, pero todo el mundo tiene días menos buenos. ¿No nos queremos solo por el exterior, no?
*cuando veas que empiezo a llorar.. [ abrazame sin decir nada.. ]
--me gustará que me preguntes qué me pasa, pero si me das un abracito y esperas a que yo te cuente, también me sentiré muy acompañad@.
*cuando me veas caminando [ llegame por la espalda y abrazame.. ]
--es que voy a algún lugar, seguramente he quedado con mis amigas, o puede que con mi ex, al que quiero mucho. No te preocupes: luego nos vemos.
*cuando tenga miedo [ protegeme]
--pregúntame qué temo y comparte tus temores conmigo; seguro que aprendemos  un@ del@ otr@. 
*cuando me apoye en tu hombro [ acariciame la cara ]
            --si es en el autobús, es que me he dormido.
*cuando te de cariño [ dame cariño tu tambn y hazme reir.. ]
--mmm me parece bien la respuesta, que los cariños compartidos dan mucho gustito. Y reír en compañía ¡es una gozada!
*cuando no conteste por un buen tiempo [ asegurame que todo esta bn]
--¿contestar a qué? A veces no me entiendo ni yo mism@.
*cuando te mire.. con duda [ dime que no es vdd.. ]
--es que dudo. Lo de la media naranja es una tontería; así que siempre hay que hacerse preguntas.
*cuando te diga un secreto [ guardalo y no se le digas a nadie]
--recuérdame que no es bueno que nos lo contemos todo; que luego todo se sabe…
*cuando te mire fijamente a los ojos [ no te gires hasta que yo lo haga..]
--o tienes una pestaña o ¡estás tan guap@ hoy!
*cuando te extraño.. [ me estoy muriendo por dentro]
--me gusta la sensación, porque no podemos estar siempre junt@s y quiero sentir y disfrutar de mi espacio, aunque me faltes.
*cuando digo que te quiero [ enserio que es mas de lo que te imaginas]
--no es un cheque en blanco, nos estamos conociendo... te quiero, aquí y ahora. A veces idealizamos y vemos lo que no es. Tu mírame bien que yo también te miro.
*cuando me rompas el corazon.. =( [ el dolor nunca se ira...!!]
--estoy preparada para recomponerlo porque mi centro no es el amor. Sé que todo pasa. Y si te lo rompo yo a ti, espero también que te cures pronto y que seamos amig@s después.
*cuando te diga que muero... [ todavia quiero que seas mio..!]
            --pues será que me muero de verdad porque me he dado una piña esquiando. Yo, con esas cosas de la muerte, no juego ni en broma.


PD1: l'original està tal qual, faltes incloses.
PD2: A València, les persones enamorades s'ho demostren el dia 9 d'octubre, sant Donís, patró de forneres i forners, pastisseres i pastissers. Hi ha el costum de la mocaorà, que consisteix a regalar un mocador ple de dolços de massapà a la persona estimada. 



6 de febr. 2011

Dia contra la mutilació genital femenina. 6 de febrer.



Producción Manuel Alejandro Rodriguez
Realización y Edición: Pedro Ruiz
La Caseta de Juan Leon para:
Fundación Paz y Solidaridad. CC.OO-A.

4 de febr. 2011

El amor no existe, son los padres.


(EN CASTELLANO)

Marta i Joan són a l’habitació de Marta. Ella està estudiant en el seu escriptori mentre ell, assegut al llit, mira les cridades de mòbil de Marta. 

Joan- Carinyet, estimadeta... vine cap ací que hui estàs irresistible!!
Marta- Que no, Joan, que no puc...
Joan- Però per què...? Si saps que t’encanta!!
Marta- No..., tinc molta feina. He d’acabar el treball de Tecnologia i despús-demà hi ha examen de Llengua. Deixa el meu mòbil!
Joan- (Ell continua mirant els missatges com si res) Si tu aproves sense estudiar, maleïda setciències... Ja t’ho miraràs demà!
Marta- No, que hi ha sis temes.
Joan- Només una miqueta... (amb veu mansueta) Ja veuràs... Serà superespecial!
Marta- (Un poc irritada) Sí, igual d’especial que el mes passat, que no et vas voler posar el condó i vaig estar acollonada fins que em va abaixar la regla!
Joan- Va...!! què dius ara! Però si t’encanta així, natural, sense res...
Marta- T’encanta a tu!!!
Joan- Doncs bé que cridaves!
Marta- Cridar? Al·lucines! Jo no cride mai! No sé per què dius això, ara... No vull fer-ho, i menys sense condó! A més, estic ovulant.
Joan- Ummmm, i no vols que fem una criatureta que s’assemble a mi? Els dos, tu i jo, passejant amb el carret...
Marta- No digues estupideses!
Joan- Estupideses les dius tu!!! Que ja em tens fart!! (comença a enfadar-se)
Marta- Però Joan...
Joan- Ni Joan ni res! (enfadat) Que sempre fem el que tu vols i quan tu vols!!!
Marta- Això no és veritat!
Joan- Què no? M’estàs dient mentider?
Marta- No t’enfades... (amb manyagueria)
Joan- Si no vols que m’enfade, ja saps el que has de fer! No ser tan egoista i demostrar-me que m’estimes!!!
Marta- (dòcil) Però si ja ho saps... que no he estimat ningú com a tu, que voldria que açò nostre no s’acabara mai, però...
Joan- Però què? Sempre poses excuses! (s’alça i camina cap a la porta) No us entenc a les ties!! Hui et poses aquest vestidet que saps que m’encanta, em dius que t’acompanye a casa i ara què? Em deixes així amb una simple excusa?
Marta- No és una excusa! He d’estudiar! I si ens enrotllàrem estaria pensant en el que he de fer i no m’ho passaria bé!! A més, pots escoltar música mentre jo estudie!!
Joan- Molt bé, tu ho has volgut!! N’hi ha moltes que voldrien estar al teu lloc, i ho saps de sobra!! Una altra agafarà el que tu no has volgut!
Marta- Però Joan...
(ell se’n va i pega una portada)


Pressió, sacrifici, idealització, protecció, control, gelosia, fusió, per a sempre... Aquestos ingredients del mal amor ens han de fer saltar les alarmes!!! Encara que estimem molt, si no posem límits i fem qualsevol cosa perquè la parella no s’enfade o per fer-la feliç, pot passar que aquesta abuse de la nostra incondicionalitat. Estar disponible, unit al control que l’altra persona exercirà, ens lleva tot el nostre espai personal i aquest és imprescindible per a poder viure l’espai compartit amb la parella de manera sana i igualitària.

La disponibilitat és una pràctica de risc emocional, que no provoca embarassos, però ens llança a la relació amb l’ànima despullada, sense preservatiu.

Una de les dificultats per a activar les alarmes és l’oposició entre sentiments i raó. Ser racional no és sexi sinó que se li dóna tot el valor a la passió: a actuar sense pensar, sense controlar-se, de manera “natural”... Sembla que una relació basada en el diàleg i en els acords no es considera prou romàntica, ni analitzar la relació afectiva i sexual que estem vivint de manera racional, tampoc.
Per contra, la racionalitat és necessària i hem de poder elegir, fugint de qui no ens estima o no ens tracta bé i evitant posar-nos en perill. L’amor no és dependència, ni dominació, ni necessitat. L’exigència de dur a terme els desitjos sexuals “incontrolables” no és amor (Si no ho fas amb mi és que no m’estimes). L’interés exagerat per estar a soles no és amor (Et vull per a mi sol, no cal que vinguen les teues amigues, ningú no ens molestarà...). La possessió no és amor (Tu ets meua i de ningú més, ¡i ho seràs sempre!)...
L’amor és llibertat i respecte, negociació justa, recolzament, confiança, honestedat, responsabilitat compartida... I no hi ha amor en la violència!
PD: La cadena Ser va entrevistar el meu alumnat de 1r d'ESO i de 4t per a Hoy por hoy, en un programa especial dedicat a la violència masclista. Ací hi ha el podcast de poc més de tres minuts, que resumeix un debat interesantíssim de 45'.